آمادگی و استقبال از ماه مبارک رمضان

بتواند ما را راه ببرد و هم به تعالی روحمان که در بهترین روزها و لحظه ها قرار است مهمان خدا بشود.

و باید با استغفار و شستشوی جان از کندی ها و سستی ها و بی همتی ها خود را به لباس شایسته عزم و تقوا و عبادت بیش از پیش آراسته این مهمانی کند و از نجات یافتگان بشود.

نجات از آتش، نجات از یکسان دیدن حرکت و سکون. نجات از کندی در مطالعه و حرکت های فردی و اجتماعی پر خیر و ارتقاء دهنده. نجات از اینکه نتوانیم همه سوالات و برنامه ریزی ها و نظام سازی هایمان را بر اساس شناخت عمیق از نظام سوره ها و واژه ها و حروف قران و منش اهلبیت علیهم السلام بر پا کنیم . صرف روخوانی و تفکر بر چند خط و صفحه را ارتباط با قرآن بنامیم.

نجات از یکسان دیدن رشد کردن و نکردن، نجات از عمر گذراندن و بزرگ تر نشدن و درجا زدن و به سوابق و دانسته های سالها پیش خود دلخوش کردن.

الان وقت این است که به جای اینکه باز هم غافلگیر سرعت حرکت زمان بشویم و باز بگوییم شعبان هم رفت و ماه رمضان هم رفت و طوری نشد...

برای خواندنی ها و خوردنی ها و ساعت خواب و بیداری و برنامه های این اردوی عبادی کامل برنامه ریزی کنیم.

می گویند قدیم ها مغازه داران صندوقی را کنار دخل میگذاشتند و طی سال برای ماه رمضانشان پس انداز میکردند. روزهای گرم و تابستانی ماه رمضان را به عبادت بیشتر و مسجد و قران و نماز و استراحت و بودن در کنار خانواده می گذراندند از فشارهای جسمی اضافی هم پیشگیری می شد.

پیشنهاد اول من این است که برای شروع هر چه زودتر مراجعه به پزشکان سنتی و ورزش های روزانه خضوصا پر تحرک و پر تنفس را شروع کنیم. ضمن اینکه مفیدترین چیزها برای سلامتی ارزان ترین و رایگان ترین ها از جمله هوای سالم پارکها و کنار درختها، آفتاب گرفتن در دقایقی از روز، و آب سالم و جوشیده آن هم در ظروف مسی، برنجی، سنگی و یا لعابی و پیرکس است.

و پیشنهاد دیگرم اینکه در این پست با نظراتتان راهنمایی کنید که سحر و افطار چه کنیم و چه نکنیم؟

یکی از پیشنهادها این است که به جای اصرار برای پلو خوردن و سنگین شدن معده پس از آن، در وعده سحری شیر را همراه با کمی سوخت موشک در مخلوط کن ریخته و میل کنید:

ارده یا کنجد(مقوی، کلسیم ساز و ایجاد حالت سیری)، عسل، بادام (که خیلی خونساز و کلسیم ساز و آرام بخش اعصاب و سالم کننده بدن است  ایجاد سیری میکند)، شیره انگور (خونساز و شیرین کننده)، خرما، مویز و ... است.

بعنوان نمونه مطلبی هم از یکی سایتها تقدیم می شود. شما هم لینکها و توضیحات بعدی را بفرستید. البته از میان اینهمه مطلب،  بهترین ها را انتخاب کنید.

توصیه‌های کلی در مورد شام و سحری

در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود.سعی شود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی­حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می کند.در سحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود.مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد.

در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(نانی که با ارد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک)در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می شوند.

از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطاری خودداری شود.مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست.جهت احساس تشنگی کمتر می توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد.در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود.

بعد از مصرف سحری بلا فاصله نخوابید.در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا مدر بوده و دفع آب بدن را زیاد می کند و موجب تشنگی می شود.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=14019

/ 3 نظر / 18 بازدید
نیلوفر

کسی که دارای عزمی راسخ است ، جهان را مطابق میل خویش عوض می کند. گوته

ادیب

سلام میشه پیام گذاشت و خبری نیست؟ یا وبلاگ خراب شده و نمیشه نظری فرستاد؟

ادیب

اینم یه لیست غذای حسابی http://www.vaadi.ir/archive/3325