کلاسهای قران پیش دبستان و دبستان

سوال- در کلاسهای قرآنی خردسالان و کودکان چه مواردی را رعایت کنیم؟
سلام بر شما مهربانان
در مدرسه اهلبیت علیهم السلام، دوستمان خانم غیاثوند  5 شنبه ها از 16-14کلاس قرآن با کودکان دبستانی دارند. میتونید تشریف بیارید کنار کلاس و سبک کارشان را تماشا کنید.
برای سنین زیر 7 سال مهمترین برنامه انس و رفاقت بچه ها با مربیان و بازی و شادی و حرکت است. در کنارش حفظ و مرور سوره های قرآن و خاطره شیرین ساختن از اسم امامان وآموزش آداب زندگی و قصه خوانی در حد سن آنها نیز در برنامه قرار میگیرد.
لذا هفته ای یک یا دو جلسه، هر بار یک سوره خوانده و تکرار میشود. بصورتی که هر جلسه سوره قبلی هم مرور شود. بچه ها ابتدا داوطلبانه بخوانند و سپس همه با هم.
خوب است که از کتاب دوست من قرآن و بازی هایش برای تشویق و مرور استفاده کنیم.
در کنار نیم ساعت کار قرآنی و فعالیت های متنوعش لازم است که جنبه های دیگر نیازهای رشدی کودک توجه شود و بازی و کاردستی و نقاشی و کار و فعالیت و گفتگوهای فکری و مجموعه موضوعات ص 42 کتاب تربیت دینی کودک هم کار بشود.
تاکید میکنم که در مهد ها وقتتان را برای آموزش حروف یا روخوانی قرآن تلف نکنید. اینها برنامه رسمی مدرسه از کلاس اول به بعد خواهد بود. شما کارهای مهم تری با بچه های این سنین دارید. حفظ علاقمندی دینی- تقویت هوش- مهارتهای حرکتی- کلامی- تقویت حواس و تفکر و انواع ورودی های دیداری شنیداری و خوراکی طیب و سالم از ملزومات این دوره است.
برای ابتدایی هم تقریبا مشابه همین کار انجام می شود اما با زبان مناسب آن سنین.
تمایز بین خوب و بد و طیب و خبیث و آزاد گذاشتن و تحویل گرفتن بیشتر متعلق به 7 سال اول و تمایز بین درست و درست تر و انتخاب و تشخیص و تفصیل و ترجیح و نعمت شناسی و آیه شناسی از موارد مهم 7 سال دوم است.
هدف در این سالها در آموزش قرآن: استفاده از ظرفیت و توان بالای حافظه برای حفظ و به تدریج یادگیری سوره های بیشتری از جزء 30 است.
تا در سالهای بالاتر بر اساس نکات انتهای فصل اول کتاب تربیت دینی به تقویت فهم و کاربرد و بینش قرآنی برسند و برسیم انشا الله.
کتاب برای پاسخ به همین سوالات نوشته شده و جزئیات لازم را در زمینه آموزش قران و نیازهای دیگر کودک و نوجوان دارد.
به همه عزیزان پیشنهاد میکنم که آموزشهای لازم را در این خصوص به دست آورند و کلاسهایی پر شور برای کودکان و نوجوانان برگزار کنید تا بلکه آنان را که هنوز صحیح و سالم مانده اند حفظ کرده و همزمان برای مادرانشان نیز توسط دوستی دیگر کلاس برگزار شود و نکات اصلی کتابها و سی دی های مراحل رشد استاد چیت چیان را تدریس نمایید.
من هم به دنبال این هستم که کلاسی برای خردسالان داشته باشم و دوستی دیگر کلاس مادران را به عهده بگیرد.
منتظر خبر برپایی مهد قرآن ها کلاسهای متعدد و اعلام نیاز به مربی و طراح آموزشی در نقطه نقطه شهر هستیم.
/ 4 نظر / 262 بازدید
میهن دوست

سلام. با تشکر از مطالب کاربردیتان. تابستون امسال برای مربی مهد به فرهنگسرای جابری رفتم . حدود یک ماه با بچه ها کار می کردم ما با هم خوب بودیم یعنی هم فضای یادگیری هم تحرک با بچه ها داشتم ولی مدیر اونجا یه روز بهم گفت بچه ها به شما شرطی شدن وقتی با شما هستن بلدن جواب بدن ولی توی خونه مادراشون باهاشون کار می کنن و سوال می پرسن جواب نمی دن ! خلاصه بیرونم کردن[ناراحت] نمی دونم چرا اینطوری شد؟

ادیب

سلام هر کجا میرویم باید حتما والدین را از خصوصیات روشهای درست آگاه کنیم. اگر نه مردم با پیش فرضهای خودشان گالیله را هم به جرم حرفهای زیادی اعدام می کنند. بچه ها اغلب دوست ندارند جلوی بقیه شعر و سوره بخوانند. ضمنا یادگیری کودکان درونی است و سالها بعد صدایش بلند می شود. هدف حفظ علاقمندی و نشاط دینی و ساختن خاطره های شیرین است نه حفظ سریع سوره ها برای خوشایند و آبروی ما. کسی که از دین و دینداران خاطره خوب و احساس خوش دارد روزها و سالهای بعد خودش به دنبال یادگیری بیشتر و کاملتر خواهد رفت.

امینی

سلام،ممنون از مطالب جالبتون،اگر ممکنه از این کلاسها برای پسرهای 7سال دوم هم بذارید.

هاشمی

سلام ضمن احترامی که برای نظر شما قائلم ، خدمتتان عرض می کنم اولین مرحله انس با قران روخوانی است در مدارس متاسفانه روش اصولی برای تدریس قرآن وجود ندارد ..بنده کتابهای مدرسه را مطالعه کردم و مربی روخوانی و حفظ قرآن هستم ضمن این که کودک پیش دبستانی اگر روخوانی را یاد بگیرد افتخار این را دارد که اولین کتابی که خوانده قرآن است ...در کلاس ما آموزش همراه با بازی و قصه است و کمترین فشاری به بچه ها نمی آید در خلال آموزش روخوانی آیات کوتاه اخلاقی قرآن به شیوه داستان ابتدا تفهیم می شود و سپس حفظ می شود پس حفظ سوره قرآن در مرحله چندم انس با قرآن است پس از روخوانی و آشنایی با مفاهیم و ترجمه و تفسیر کودکانه ، کودک مستعد حفظ آیات می شود آنهم در صورت علاقه از انجا که قرآن و اهلبیت از هم جدا نیستند ضمن کلاس قرآن ، مربیان باید کودکان را با اهل بیت و سیره آنها آشنا کنند و به عبارتی نوعی شخصیت محوری برای کودک بسازند که البته این کار باید در همان سن 1و نیم 2 سالگی در خانواده شروع شده باشد برای آشنایی بیشتر با روش رو خوانی همراه با بازی و قصه به کتاب بازی و آموزش نوشته احمد رضا محسنی مراجعه کنید سیدی های آموزشی این روش را