بازی ها و فعالیت ها برای کودکان

ادامه نکاتی از کتاب فعالیت هایی برای بچه های خوشبخت را می بینید. البته مطالب کتاب بیش از اینهاست و تصویرسازی شده:  

21-    با سنگ­ریزه­ها چه کنیم؟  بچه ده ساله ای در حال چسباندن سنگریزه ها روی سطح بیرونی یک کوزه خمره ای کوچک که داخلش گل کاشته شده. و بچه یک ساله ای در حال بازی با سنگ های بزرگتری است و طوری نشسته که پاهایش باز است و بین پاهاش سنگ ها را چیده و دستش هم گرفته.

22-   با خاک، شن و ماسه بازی کنیم.

23-    با کاشی و آینه شکسته طرح ایجاد کنیم.

24-    به درختان، گل­ها، میوه­ها و شکوفه­ها توجه کنیم.  2 بچه ده ساله در حال گشت و گذار در کنار باغچه و کوچه ای که درخت های همسایه ها شاخه هایش از دیوار آویزان است و با دست برگ ها و میوه هایش را نشان هم میدهند و از زمین هم برگ جمع کره اند و در دفتری می چسبانند.

25-    وسایل داخل اتاق را جابجا کنیم. اگر گاهگاهی در چینش وسایل اتاق تغییر ایجاد کنیم هم روحیه­مان تازه می­شود، هم در پرورش خلاقیت و تغییر پذیری ذهن، مؤثر است.

(صندلی را گرفته و دارند جابجا می کنند و با وسایل اتاق حالتی متفادت ایجاد کرده اند. مثلا دو طرف میز بزرگ مخصوص پذیرایی کتابهایی به طول مساوی روی هم چیده شده و رویش فوتبال دستی گذاشته شده و دو طرف پایینش بالش ها روی هم چیده شده اند. بچه ها می خواهند صندلی ها را دو طرف این میز بگذارند و با هم بازی کنند)

26-   با وسایل مختلف، خانه یا مخفی­گاهی کوچکی بسازیم.

27-   با قابلمه­ها و ظرف­­های نشکن بازی کنیم (فلزی پلاستیکی)

28-    برای استشمام بوها و چشیدن مزه­های مختلف تمرین کنیم.    (نصف پرتقال، لیموی نصف شده، عسل، گل سرخ)

29-  صداهای مختلف را تقلید کنیم. 

30- با وسایل مختلف موسیقی ایجاد کنیم (ظروف- قاشق- چوب- میز...)

31- با تهیه دار ساده چوبی، گلیم ببافیم.

32-   سیب زمینی سوخته درست کنیم، با آتش درست کردن در حیاط یا پیک نیک.

33- تاب درست کنیم. با بارفیکس یا درخت، یا نعنو بستن به وسایل اتاق.

34- کنار اتاقمان نمایشگاه عکس دست کنیم. اینکار را می­توان با بستن روبان یا کنف خوش­رنگی انجام داد.

35- به مناسبتهای مختلف، تابلوهای تصویری یا نوشته­هایی را به دیوارها نصب کنیم.

36-   پرده ها را تزئین کنیم. با منگوله یا کاموا یا تکه پارچه های رنگی می­توان اینکار را انجام داد.

37-   گل­سازی کنیم.

38- یه قل دو قل بازی کنیم.

39-  حصیر ببافیم، نی­های نوشابه، یا چوبهای باریک را با نخ به هم گره بزنید و دوباره نی بعدی را بگذارید.

40- بطری­ها را تزئین کنیم، با کنف پیچی، رنگ، نقاشی، چسباندن کاغذ رنگی یا پودرهای رنگی و ...

41- بازی­های فردی یا جمعی داشته باشیم. لیستی از انواع بازی­ها داشته باشیم ومرتبا بازی­های بیشتری را یاد بگیریم. عدم نیاز به تصویر

42-   از حیوانات خانگی نگهداری کنیم، مرغ،جوجه، کبوتر، گوسفند...

43- دستگیره­های متنوع درست کنیم. با کاموا، پارچه­های چند تکه، ابر و پنبه، به روش­های مختلفی می­توان دستگیره درست کرد.

44- کاردستی با روزنامه و چسب چوب: کافی است قالب مورد نظر را انتخاب  کرده و روزنامه­ها را به تکه­های ریزی پاره پاره کنیم. سپس هر تکه روزنامه را آغشته به چسب چوب نموده و مثلا آنرا روی بادکنک پر بادی بعنوان قالب بچسبانیم. یکبار که کل سطح آن پوشیده شد برای بار دوم یا سوم نیز این لایه کامل را اضافه می­کنیم و هر بار محکم­تر از قبل خواهد شد. پس از مدتی که خشک شد می­توانیم  قسمت­های اضافه­ را برش زده، قالب را درآورده، با گواش رنگ آمیزی و سپس تزیین کنیم. با این روش می­تون سر عروسک، جامدادی، سطل کوچک، لیوان تزئینی، لوستر و بسیاری وسایل جالب دیگر درست کرد. اگر لیوان یکبار مصرف را بعنوان قالب استفاده کنیم، می­توان جامدادی رومیز درست کرد. برای اینکه سنگین بشود می­توانیم کف آنرا کمی خاک بریزیم و دوباره با کاغذ و چسب بپوشانیم که خاک­ها بیرون نریزد. سپس با رنگ یا کنف­های تزئینی یا روبان سطح خارجی آنرا پوشاند.

45- کیک و شیرینی بپزیم ( کودکی دارد آرد الک می کند و دو طرف کاسه اش آرد ریخته)

46-   غذاهای ساده و خوش­منظره درست کنیم، این­کار باعث تقویت اشتها و تمایل بچه­ها به غذاها می­شود.

(تخم مرغی کف ماهی تابه ریخته و با تکه های قارچ و فلفل دلمه و ذرت و گوجه روش تزیین شده، تخم مرغ و فلفل و قارچ و گوجه درسته را کنار ماهی تابه در بشقابی میبینیم)

47-   با کاغذ و تا، طرح­های اوریگامی بسازیم

48- قصه بنویسیم (کودک کتاب قصه ای را نوشته و دارد تصویرگری می کند. در تصویر کتاب باز شده که قصه ساده ای دارد ودستی کودکانه دارد نقاشی می کشد ببینیم)

49- شعر بگوییم  (کودک داره میگه: داریم با هم می پریم   پدر: اینور و اونور می ریم، دست هم را گرفته و در حالی که پدر زنبیلی حصیری به دست دارد و توی کوچه می روند، بچه در حال پریدن است و شعر می خوانند)

50-   کشاورزی کنیم و از گل­ها و گیاهان نگهداری کنیم  (  با پدر در باغچه مشغولند)

51-   ایکس- او بازی کنیم ( تصویر بازی ایکس او روی کاغذ و دستی که دارد ایکس می نوید)

52-  کارهای منزل را انجام دهیم ( پدر مشغول جارو برقی، و مادر در حال ظرف شستن و بچه مشغول هم زدن چیزی درون کاسه است)

53-   به همدیگر کمک کنیم  (پدر و کودک دارند با سطل و کف فراوان دوچرخه بچگانه و ماشین بابا را می شویند)

54-   وسایل خود را مرتب نگاه داریم. برای اینکار نیاز به برنامه روزانه­ی ثابت و دوره­ای داریم. کافی است هر چیزی را که برمی­داریم دوباره سر جای خودش بگذاریم. یعنی لازم است که هر گروه از وسایل جای مشخصی داشته باشند.  ( جا جورابی پشت در کمد لباسها و چند جعبه جوبی روی هم کنار کمد لباس برای چیدن کتابهاست  یک خودکار هم با بند دو رنگی کنار کتابخانه وصل و آویزان است و دفترچه یادداشتی کنار کتابخانه چسبانده شده. اما منظره مرتبی دارد)

55-   با سنگ­ها بازی کنیم و کاردستی یا شکل بسازیم  (کوزه ای که دیواره اش با سنگ پوشانده میشه و سنگ هایی که شکل جاده ای کف اتاق چیده شده و سنگهای ریزی که کنار هم بشکل ماشین درآمده، وسط جاده است)

56-  با هسته­های خرما یا گیلاس توپ جالبی بسازیم. این توپ را نباید زیاد پر کرد تا تکان خوردن دانه های داخلش را  حس کنیم (توپی که با هسته ها درست شده، روکش آن پارچه ای با تصاویر بچه خرس است کنارش چندین هسته روی زمین است)

57-  با خرده های پارچه یا لباس­های کهنه و شسته شده، بالش بسازیم (لباس کهنه ای که با قیچی قسمتهاییش ریز شده را دارد داخل پارچه دوخته ای می ریزد)

58-   پازل های به هم ریخته را درست کنیم. عدم نیاز به تصویر

59-  حباب درست کنیم. تصویر بچه در حال فوت و درست شدن حبابها

60- کُشتی خانگی بگیریم (پدر در حال پرت کردن بالش به سمت دختر است و پسرش همزمان پاهایش را چسبیده که نتواند تکان بخورد)

61- با کاموا روی پارچه یا مقوا دوخت انجام دهیم.

62-   با پانچ روی فوم یا مقوا و عبور دادن کاموا، دوخت انجام دهیم.

/ 0 نظر / 35 بازدید