نکاتی برای پشتیبان مربیان و مبلغان با تخصص کودک نوجوان و خانواده
 

 
 
نویسنده : مریم ادیب
تاریخ : ۱۳٩٤/۳/٢٢
نظرات

سلامی از دل ماه های بزرگ رجب و شعبان و ماه مبارک رمضان و آرزوی استفاده بیشتر از روزها و شبها و ساعات و لحظات بزرگ ماه شعبان و آماده شدن برای روزه داری و شب زنده داری و نفس کشیدن و خوابیدن و زندگی کردن با عمق و برکت و ایمان و طی مراتب تکامل و نزدیک شدن به پیامبر عزیزمان در ماه رمضان.

قبل از هر چیز برای سالم سازی جسمی خود تلاش کنیم تا از سموم و خلط های مضری که در بدن جمع می شود و ضعف و سستی و بی رمقی و بی حوصلگی را ایجاد میکنند رهایی یابیم. از سوی دیگر چیزهایی بخوریم که خون ساز و تقویت کننده و فراهم آورنده ویتامین ها و پروتئین و املاح لازم برای بدن است.

پس با مراجعه فوری به مراکز طب سنتی و اسلامی در جای جای شهرها و محله ها و حتی بعضی عطاری های قدیمی و افراد با تجربه و پر مطالعه بتوانیم نسخه مناسب برای مزاج خاص خودمان را پیدا کنیم. چون هرکسی نوع مزاجش و نوع مشکلاتش با دیگری فرق میکند. یکی از بس سردی خورده گرفتار شده و یکی از بس گرمی خورده موتور کبدش داغ کرده و دارد از کار می افتد!

انگار قرار است در این ماه هم به سلامتی جسممان بیشتر توجه کنیم تا


بتواند ما را راه ببرد و هم به تعالی روحمان که در بهترین روزها و لحظه ها قرار است مهمان خدا بشود.

و باید با استغفار و شستشوی جان از کندی ها و سستی ها و بی همتی ها خود را به لباس شایسته عزم و تقوا و عبادت بیش از پیش آراسته این مهمانی کند و از نجات یافتگان بشود.

نجات از آتش، نجات از یکسان دیدن حرکت و سکون. نجات از کندی در مطالعه و حرکت های فردی و اجتماعی پر خیر و ارتقاء دهنده. نجات از اینکه نتوانیم همه سوالات و برنامه ریزی ها و نظام سازی هایمان را بر اساس شناخت عمیق از نظام سوره ها و واژه ها و حروف قران و منش اهلبیت علیهم السلام بر پا کنیم . صرف روخوانی و تفکر بر چند خط و صفحه را ارتباط با قرآن بنامیم.

نجات از یکسان دیدن رشد کردن و نکردن، نجات از عمر گذراندن و بزرگ تر نشدن و درجا زدن و به سوابق و دانسته های سالها پیش خود دلخوش کردن.

الان وقت این است که به جای اینکه باز هم غافلگیر سرعت حرکت زمان بشویم و باز بگوییم شعبان هم رفت و ماه رمضان هم رفت و طوری نشد...

برای خواندنی ها و خوردنی ها و ساعت خواب و بیداری و برنامه های این اردوی عبادی کامل برنامه ریزی کنیم.

می گویند قدیم ها مغازه داران صندوقی را کنار دخل میگذاشتند و طی سال برای ماه رمضانشان پس انداز میکردند. روزهای گرم و تابستانی ماه رمضان را به عبادت بیشتر و مسجد و قران و نماز و استراحت و بودن در کنار خانواده می گذراندند از فشارهای جسمی اضافی هم پیشگیری می شد.

پیشنهاد اول من این است که برای شروع هر چه زودتر مراجعه به پزشکان سنتی و ورزش های روزانه خضوصا پر تحرک و پر تنفس را شروع کنیم. ضمن اینکه مفیدترین چیزها برای سلامتی ارزان ترین و رایگان ترین ها از جمله هوای سالم پارکها و کنار درختها، آفتاب گرفتن در دقایقی از روز، و آب سالم و جوشیده آن هم در ظروف مسی، برنجی، سنگی و یا لعابی و پیرکس است.

و پیشنهاد دیگرم اینکه در این پست با نظراتتان راهنمایی کنید که سحر و افطار چه کنیم و چه نکنیم؟

یکی از پیشنهادها این است که به جای اصرار برای پلو خوردن و سنگین شدن معده پس از آن، در وعده سحری شیر را همراه با کمی سوخت موشک در مخلوط کن ریخته و میل کنید:

ارده یا کنجد(مقوی، کلسیم ساز و ایجاد حالت سیری)، عسل، بادام (که خیلی خونساز و کلسیم ساز و آرام بخش اعصاب و سالم کننده بدن است  ایجاد سیری میکند)، شیره انگور (خونساز و شیرین کننده)، خرما، مویز و ... است.

بعنوان نمونه مطلبی هم از یکی سایتها تقدیم می شود. شما هم لینکها و توضیحات بعدی را بفرستید. البته از میان اینهمه مطلب،  بهترین ها را انتخاب کنید.

توصیه‌های کلی در مورد شام و سحری

در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و در مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود.سعی شود حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی­حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می کند.در سحری غذاهای کم حجم مصرف شود، سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود.مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش می‌دهد.

در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود.(نانی که با ارد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک)در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می شوند.

از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطاری خودداری شود.مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست.جهت احساس تشنگی کمتر می توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد.در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود.

بعد از مصرف سحری بلا فاصله نخوابید.در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا مدر بوده و دفع آب بدن را زیاد می کند و موجب تشنگی می شود.

http://fa.parsiteb.com/news.php?nid=14019


 
 
سلام بر همه دوستان خوب- لیسانس ریاضی و علوم کامپیوتر، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و علاقمند و پیگیر در یادگیری مفاهیم آیات و روایات هستم. نویسنده و مدرس کتابهای تربیت دینی کودک و نوجوان، لحظه ای درنگ (پرورش مهارتهای تفکر) و جزوه قرآن فکری، و مسئول گروه و وبلاگ مربیان قرآن پژوه کودک -نوجوان و خانواده هستم و در مدرسه دانشجویی قران و عترت دانشگاه تهران تدبر ترم1 و 2 و 5 را در ترمهای مختلفی درس میدم. .همچنین همکاری با دوستان از جمله خانمها دستغیب، حکیمی، شکوهی و هاشمی در تنظیم کتابهای آماده چاپ: پرورش تفکر کوچک و بزرگ، کاردستی ها و نقاشی های خلاق، بازی ها و فعالیت ها برای بچه ها خوشبخت، آموزش نظم و ترتیب، جشن ها و مناسبتهای شاد و خلاق و جشن عبادت و البته کلی دوست و همکار در تهران و شهرستان داریم که پخش کتابها یا برگزاری کلاس های کودک نوجوان یا خانواده را با هماهنگی و پشتیبانی گروه اجرا می کنند. اگر می خواهید شما هم با دغدغه رهبری همراه شده و مربی کودک نوجوان یا خانواده بشوید یا در زمینه های فرهنگی مفید نقش آفرینی موثرتری داشته باشید: کلاسهای هر ترم در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برای ثبت نام در دوره های تدبر در قران، دوره های رشد، پرورش تفکر، ساختار وجودی انسان و ... را در سایتش ببینید. http://ahlebaytschool.ir/ تلفن: مدرسه اهل بیت نبوت علیهم السلام (زیرمجموعه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران) برای هماهنگی کلاسها و سفارش پست و ارسال کتاب: 66464377. آدرس کانال مربیانمون: https://telegram.me/morabiane_koodak پر سعی و با خشیت باشید. :)

مریم ادیب