نکاتی برای پشتیبان مربیان و مبلغان با تخصص کودک نوجوان و خانواده
 

 
 
نویسنده : مریم ادیب
تاریخ : ۱۳٩٢/۱۱/٢٢
نظرات

سلامی پر از شتاب برای حفظ کودکان و نوجوانان عزیزمان

کجا هستند مربی عاشق و دوره دیده و خوشگل و مهربون؟   کجا هستند مادران مشتاق و دوستدار قرآن و اهلبیت علیهم السلام و سلامت ماندن بچه ها؟

اینهمه امکان برای حفظ عزیزان دلبندمان هست و ما دنبال راهی برای پیدا کردن کلاسی، جلسه ای میگردیم که اونها با ما بیان و اونها اگر از کودکی با کلاسها خو نکرده باشند، بزرگتر که میشن با ما جایی نمیان.

 دعوت کنید از مربیان و در منازل خود و همکلاسیها و فامیل را هم بگید بیان. گزینه بهتر یکی از معلمان مدرسه فرزندتان است که بچه ها دوستش دارند.

درگیر اجازه از مدرسه و آموزش و پرورش هم نشوید که سنگ بزرگ نشانه نزدن است.           کلی مطلب متناسب و متنوع و شاد برای کلاسهای بچه ها  و بزرگترها هست. مفاهیم قرآن با روش پرورش تفکر، لحظه ای درنگ، نکته هایی برای فکر کردن، 7 عادت نوجوانان موفق، کتاب تربیت دینی و روش های مطرح در آن، قصه و حکایت و لطیفه، کتاب داستان راستان، آموزش ساخت کلیپ، بازی و کاردستی متناسب با سن کوچکترها و بزرگترها. کافیست به معلم فرزندتون هم بگید بیاد تو وبلاگ یه سری بزنه. هفته ای یکساعت کافیست همراه با پذیرایی. کمی دیر بجنبیم خیلی بد میشه و ما همیشه فرصت نداریم. چند نفر آماده کار و آماده دعوت اند؟  بهم با ایمیلهاتون خبر بدین  adib_hastam@yahoo.com و همچنین در همین پست پیام بگذارید ببینیم موقع عمل چند نفر را داریم؟ 


نویسنده : مریم ادیب
تاریخ : ۱۳٩٢/۱۱/۱۸
نظرات

سلام بر اهالی دنیای فرهنگ و معرفت

وقتی با دقت و مراقبت شبکه ها را عوض میکنی که مبادا فرزندانت نگاهشان به فیلمهای ایرانی فعلی بیفتد، گزارت می افتد به برنامه پرستاران، می شنوی که تمام حوادث فیلم را سر هم کرده اند تا در یک قسمت آن دو پیام انسانی را جای دهند. مهم نیست که فیلم چطور شروع یا تمام می شود. مهم این است که بیننده این دو جمله را بشنود: دکتر ... حتی اگر اخراج بشود اما او از آدمهایی نیست که برای تقدیر و ترفیع کار کند. او فقط به نجات بیمارانش فکر می کند.

جمله دوم: اگر اشتباه کردی به آن اعتراف کن، حتی اگر دیگران سرت فریاد بکشند.

چند روز بعد که باز جرآت میکنی تلویزیون را روشن کنی، سری میزنی به شبکه تماشا شاید خاطراتی از فیلمهای گذشته برایت مرور شود. فیلم اسکیپی در حال پخش است.

یادش بخیر اسکیپی، کانگوروی باهوش. اینجا یک کودک و یک نوجوان و یک پدر هستند که در فضایی بدون بزن بزن های معمول فیلمهای این روزها یا دنیا پرستی بزرگترها و گستاخی بچه ها، خیلی زیبا در کنار یکدیگر زندگی میکنند، به هم احترام میگذارند، پدر مراعات حفظ حریم و آزادی کنترل شده و مراقبت عاقلانه از فرزندان را می کند و هر دو فرزند کودک و نوجوان چقدر زیبا حرف شنوی از پدر دارند.

سریال جومونگ 1 برای دومین بار پخش میشود و همچنان تشنگان مهر و معنا طالبان اهداف بلند انسانی و فطری را به خود جلب می کند. این جمله خاص اوست: " تقصیر از منه، من نباید اجازه میدادم همسرم و دوستانم به سختی بیفتند."

دلمان تنگ می شود برای فیلمهایی که به جای پرداختن به واقعیت های جامعه (به قول مردم کم سواد و بی تحلیل) و پر و بال دادن به واقعیت هایی که یک در هزار هم شاید دیده نشود، واقعیت های تلخ و زننده ای که محرک پول پرستی و حرص و طمع آن روی گرگ صفتی موجود رشد نیافته و بی بند و باری های کلامی و رفتاری بعضی نویسنده ها و بازیگرهای فاقد هنر است.

 ظاهرا نمایش فضای فاقد مهر و رحمت خانواده یک ضرورت است و نق زدن زنان و کم عقلی و تجمل و تفاخرشان و ترسیدن مردها از زنان و نقشه کشیدن برای سرکیسه کردن و دروغ گفتن و تمسخر و توهین به شخصیت مردم یک واقعیت لازمی است که روز و شب باید دیده و تقویت شود و بچه ها باید حتما بی پروا و زیاده خواه و حریم شکن باشند، پس چرا در بسیاری از فیلمهای کره ای و ژاپنی و دیگر کشورهای اروپایی و امریکایی اینچنین نیست؟

نقش یادگیری اجتماعی از راه دیدن موضوعی بود که بندورا (1925) به طور ویژه مورد تاکید قرار داد. از نظر بندورا اغلب رفتارهای انسان از طریق الگو، به صورت عمدی یا تصادفی آموخته می‌شوند. ما با مشاهده کردن دیگران و تقلید کردن از رفتار آن‌ها یاد می‌گیریم.

اگر به نقش حواس در  ساختار وجودی انسان دقت کنیم یکی از مهم ترین ورودی ها نظام وجود انسان دیدن است و اگر این ورودی تسویه و مراقبت نشود و هر دیدنی به منزله خوراکی ناسالم وارد این سیستم شود دیگر نمیتوان انتظار داشت که خروجی آن رفتارها و اندیشه هایی پاک و انسانی باشد.

وقت آن رسیده که به جای دادن اجازه ساخت فیلمهایی چون آوای باران و بد لباسی ها و جلوه گری هایی چون سرزمین کهن و تشویق و تقدیر از شرکت ها و گروه های انحصاری که خط تولید فیلمهای ایرانی مملو از واژه های رکیک و رفتارهای ناسالم و زندگی های شکست خورده را به راه انداخته اند به جای هدر دادن فرصت بی بدیل ماه مبارک رمضان پای پخش سریالهای تلخ و سنگین به هوای اینکه قسمت آخر بگویند: آدم بد به هدفش نمیرسد! فیلمها را از انحصار فیلمسازان بی محتوا و دنیازده خارج کرده و به جای دل خوش کردن به یک پیام مثبت در پایان سریالهای طولانی، فرایند محوری و انتخاب صحیح کلمات و حوادث و شخصیت ها را مورد توجه قرار داده و حقیقت گرایی و معنویت و اخلاق و ادب و خلاقیت و تهور و آزاد منشی و قوی بودن در سختی ها و سازگاری و مهربانی و دغدغه خدمت به دیگران را جایگزین نمایش واقعیت های قشر خاصی از جامعه شود.

  دلمان تنگ می شود برای کمی از آن شعارها و پیامهای مستقیم در زندگی های تلخ و شیرین سریال آینه. به اسم پرهیز از شعار و پیامهای مستقیم اصلا یادمان رفت که فیلم باید رشد دهنده باشد.


نویسنده : مریم ادیب
تاریخ : ۱۳٩٢/۱۱/۱۸
نظرات
سوال- در کلاسهای قرآنی خردسالان و کودکان چه مواردی را رعایت کنیم؟
سلام بر شما مهربانان
در مدرسه اهلبیت علیهم السلام، دوستمان خانم غیاثوند  5 شنبه ها از 16-14کلاس قرآن با کودکان دبستانی دارند. میتونید تشریف بیارید کنار کلاس و سبک کارشان را تماشا کنید.
برای سنین زیر 7 سال مهمترین برنامه انس و رفاقت بچه ها با مربیان و بازی و شادی و حرکت است. در کنارش حفظ و مرور سوره های قرآن و خاطره شیرین ساختن از اسم امامان وآموزش آداب زندگی و قصه خوانی در حد سن آنها نیز در برنامه قرار میگیرد.
لذا هفته ای یک یا دو جلسه، هر بار یک سوره خوانده و تکرار میشود. بصورتی که هر جلسه سوره قبلی هم مرور شود. بچه ها ابتدا داوطلبانه بخوانند و سپس همه با هم.
خوب است که از کتاب دوست من قرآن و بازی هایش برای تشویق و مرور استفاده کنیم.
در کنار نیم ساعت کار قرآنی و فعالیت های متنوعش لازم است که جنبه های دیگر نیازهای رشدی کودک توجه شود و بازی و کاردستی و نقاشی و کار و فعالیت و گفتگوهای فکری و مجموعه موضوعات ص 42 کتاب تربیت دینی کودک هم کار بشود.
تاکید میکنم که در مهد ها وقتتان را برای آموزش حروف یا روخوانی قرآن تلف نکنید. اینها برنامه رسمی مدرسه از کلاس اول به بعد خواهد بود. شما کارهای مهم تری با بچه های این سنین دارید. حفظ علاقمندی دینی- تقویت هوش- مهارتهای حرکتی- کلامی- تقویت حواس و تفکر و انواع ورودی های دیداری شنیداری و خوراکی طیب و سالم از ملزومات این دوره است.
برای ابتدایی هم تقریبا مشابه همین کار انجام می شود اما با زبان مناسب آن سنین.
تمایز بین خوب و بد و طیب و خبیث و آزاد گذاشتن و تحویل گرفتن بیشتر متعلق به 7 سال اول و تمایز بین درست و درست تر و انتخاب و تشخیص و تفصیل و ترجیح و نعمت شناسی و آیه شناسی از موارد مهم 7 سال دوم است.
هدف در این سالها در آموزش قرآن: استفاده از ظرفیت و توان بالای حافظه برای حفظ و به تدریج یادگیری سوره های بیشتری از جزء 30 است.
تا در سالهای بالاتر بر اساس نکات انتهای فصل اول کتاب تربیت دینی به تقویت فهم و کاربرد و بینش قرآنی برسند و برسیم انشا الله.
کتاب برای پاسخ به همین سوالات نوشته شده و جزئیات لازم را در زمینه آموزش قران و نیازهای دیگر کودک و نوجوان دارد.
به همه عزیزان پیشنهاد میکنم که آموزشهای لازم را در این خصوص به دست آورند و کلاسهایی پر شور برای کودکان و نوجوانان برگزار کنید تا بلکه آنان را که هنوز صحیح و سالم مانده اند حفظ کرده و همزمان برای مادرانشان نیز توسط دوستی دیگر کلاس برگزار شود و نکات اصلی کتابها و سی دی های مراحل رشد استاد چیت چیان را تدریس نمایید.
من هم به دنبال این هستم که کلاسی برای خردسالان داشته باشم و دوستی دیگر کلاس مادران را به عهده بگیرد.
منتظر خبر برپایی مهد قرآن ها کلاسهای متعدد و اعلام نیاز به مربی و طراح آموزشی در نقطه نقطه شهر هستیم.

نویسنده : مریم ادیب
تاریخ : ۱۳٩٢/۱۱/۳
نظرات

سلام بر دوست خوبم. این مطلب را در پاسخ به شما و دیگر دوستانی مینویسم که میخواهند در طرح مساجد یا جاهای دیگر برای نوجوانان فعالیت کنند. نکاتی که مینویسم بعضا مستندات قرآنی و روایی دارند و حاصل سالها تجربه خودم و دیگران است. پس ساده از نکته ها عبور نکنید.

قبل از هر چیز یادمان باشد که همه این کارها وظیفه ما در برابر خداست و اصل بر هدایت خودمان و انجام وظیفه خودمان در مقابل خدایمان است. نه اینکه فکر کنیم، دیگران باید درست بشوند و کارهای خوب به هر قیمتی و هر روشی انجام بشود. چون عمل صالح عملی است خالص و بدون هر گونه فساد و انحراف، با محتوای خوب و روش زیبا.

 با ایمان قوی تر و انس با قرآن و اهل بیت و طهارت باطنی بیشتر، نوری همراه انسان خواهد شد که با آن نور حرکت میکند و تشخیص میدهد و کلامش نافذ و خودش دوست داشتنی می شود.

توی کلاسهای قرآنی یاد گرفته ام که خوبی ها به هم زنجیر وار متصل هستند و هر کدام تقویت شوند بعدی را هم با خود میاورند. اگر چه بعضی سرشاخه هستند و گروه رفتارهای خیر و صالح را با خود میاورند.  


 
 
سلام بر همه دوستان خوب- لیسانس ریاضی و علوم کامپیوتر، کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی و علاقمند و پیگیر در یادگیری مفاهیم آیات و روایات هستم. نویسنده و مدرس کتابهای تربیت دینی کودک و نوجوان، لحظه ای درنگ (پرورش مهارتهای تفکر) و جزوه قرآن فکری، و مسئول گروه و وبلاگ مربیان قرآن پژوه کودک -نوجوان و خانواده هستم و در مدرسه دانشجویی قران و عترت دانشگاه تهران تدبر ترم1 و 2 و 5 را در ترمهای مختلفی درس میدم. .همچنین همکاری با دوستان از جمله خانمها دستغیب، حکیمی، شکوهی و هاشمی در تنظیم کتابهای آماده چاپ: پرورش تفکر کوچک و بزرگ، کاردستی ها و نقاشی های خلاق، بازی ها و فعالیت ها برای بچه ها خوشبخت، آموزش نظم و ترتیب، جشن ها و مناسبتهای شاد و خلاق و جشن عبادت و البته کلی دوست و همکار در تهران و شهرستان داریم که پخش کتابها یا برگزاری کلاس های کودک نوجوان یا خانواده را با هماهنگی و پشتیبانی گروه اجرا می کنند. اگر می خواهید شما هم با دغدغه رهبری همراه شده و مربی کودک نوجوان یا خانواده بشوید یا در زمینه های فرهنگی مفید نقش آفرینی موثرتری داشته باشید: کلاسهای هر ترم در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برای ثبت نام در دوره های تدبر در قران، دوره های رشد، پرورش تفکر، ساختار وجودی انسان و ... را در سایتش ببینید. http://ahlebaytschool.ir/ تلفن: مدرسه اهل بیت نبوت علیهم السلام (زیرمجموعه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران) برای هماهنگی کلاسها و سفارش پست و ارسال کتاب: 66464377. آدرس کانال مربیانمون: https://telegram.me/morabiane_koodak پر سعی و با خشیت باشید. :)

مریم ادیب